الإحتكار الصيدلاني الإلكتروني ودوره في حماية المستهلك
Electronic pharmaceutical monopoly and role in consumer protection
- Volume 1
- Numéro 2
- Pages 18-29
مـلخـص:
تعد التجارة الإلكترونية من أهم التطورات المستخدمة في إنعاش النشاط الإقتصادي الوطني والدولي على حد سواء، حيث ومن خلال إستغلال شبكة الأنترنت كأداة للتسويق الإلكتروني تمكنت العقود الإستهلاكية الإلكترونية من أن تحتل مكانة هامة في حياة الفرد مقارنة بالعقود التقليدية التي مكنت المستهلك من تلبية حاجاته الشخصية بما فيها المنتجات الصيدلانية التي عرفت رواجا منقطع النظير.
هذا النوع من العقود الإلكترونية تشكل في الواقع خطرا حقيقيا على صحة المستهلك الذي تنقصه المعرفة التقنية بهذا النوع من المنتوجات، وعلى هذا الأساس لابد من تفعيل مبدأ الإحتكار الصيدلاني في البيئة الإلكترونية بهدف التقليل من آثار ظاهرة الصيدليات الإلكترونية غير القانونية حماية للمستهلك بالدرجة الأولى.
الكلمات المفتاحية: الإحتكار الصيدلاني الإلكتروني؛ المستهلك الإلكتروني؛ مسؤولية الصيدلي؛ التقليد.
Abstract
E-trade is one of the most important developments used in the recovery of both national and international economic activity, and through the exploitation of the Internet as an electronic marketing instrument, electronic consumer contracts have been able to occupy an important place in the life of the person compared to traditional contracts that enabled the consumer to meet their personal needs including products Pharmaceuticals that have known an unrivaled vogue
This type of electronic contracts are actually a real hazard on consumer health who lacks technical knowledge of this type of products, the principle of pharmaceutical monopoly in the electronic environment must be activated in order to underestimate the effects of illegal electronic pharmacies to protect the consumer primarily
Keywords
Electronic Pharmaceutical Monopoly; Electronic consumer; pharmacist responsibility; counterfeiingt
الإلتزام بالتسليم في عقد البيع الإلكتروني
Delivery commitment in the electronic sales contract
- Volume 1
- Numéro 2
- Pages 18-29
مـلخـص:
لقد اضحى التطور التكنولوجي في عالم الاتصالات من أهم الأسس التي تعتمد عليها التجارة الالكترونية ، والتي اتاحت لها العديد من المزايا والامكانيات بتوفير الجهد والمال وحتى الوقت وتميزها بالسرعة .
ونظرا لخصوصية التعاقد عبر الأنترنت و إتساع دائرة التعامل به بكل الأموال المنقولة من سلع و خدمات ، جعل من الضروري العمل على تحديد وضبط اسس تلك العلاقة التعاقدية و ترسيم تلك المعاملات قانونيا للتحكم فيها ومحاولة استيعاب كل جوانبها بما فيها من اركان وآثار، بحيث يعد الالتزام بالتسليم من اهمها ، لعدم الحضور المادي لكل من البائع و المشتري لمجلس العقد ومعاينة المستهلك لمحل البيع عبر شبكات الانترنت فلا بد من الحرص على تنظيم إجراءاته بما يتناسب وحماية طرفي العلاقة التعاقدية وتحقيق التوازن بينهما .
الكلمات المفتاحية:: الإلتزام بالتسليم ؛ المورد الإلكتروني ؛التجارة الالكترونية .
Abstract
Technological development in the world of communication has become one of the most important foundations on which electronic commerce depends, which has enabled it to have many advantages and capabilities by saving effort, money and even time, and it is distinguished by speed.
In view of the specificity of contracting via the Internet and the breadth of dealing with it with all the money transferred from goods and services, it was necessary to work on defining and controlling the foundations of that contractual relationship and legally demarcating those transactions to control it and try to understand all its aspects, including its elements and effects, so that the obligation is to deliver. Among the most important of them is the lack of physical presence of both the seller and the buyer for the contract council and the consumer inspection of the shop via the Internet, so care must be taken to organize its procedures in a way that is consistent with protecting the parties to the contractual relationship and achieving a balance between them
Keywords: Delivery commitment ; Electronic resource ; Electronic Commerce
التكييف القانوني لحكم رسو المزاد بيع العقار والآثار المترتبة عليه
Legal Classification of Real-Estate Successful Bid Decisions and their Subsequent Effects
- Volume 1
- Numéro 2
- Pages 7-17
مـلخـص:
عند الانتهاء من الإجراءات التحضيرية لبيع العقار المحجوز والفصل في المنازعات التي قد تثور بشأن الحجز يجُرى بيع العقار في المكان والزمان المحددين لذلك، وتختم إجراءات البيع برسو المزاد على من تقدم بأعلى عطاء، لا يعد اعتماد القاضي العطاء على من تقدم بأكبر عرض حكما برسو المزاد، وإنما هو إجراء من إجراءات المزايدة يقرر به القاضي العطاء الأكبر وإنهاء المزايدة وإصدار حكم رسو المزاد.
ويعد حكم رسو المزاد قرار يصدر من القاضي بما له من سلطة ولائية، كما أنه يرتب عدة التزامات وحقوق في ذمة الراسي عليه المزاد .
وعليه نقسم هذه الورقة البحثية على محورين، يتضمن المحور الأول:التكييف القانوني لحكم رسو المزاد بيع العقار، والمحور الثاني: يتضمن الآثار المترتبة على حكم رسو المزاد بيع العقار/
الكلمات المفتاحية: حكم رسو المزاد، بيع العقار، العقار المشهر، العقار غير المشهر، التزامات الراسي عليه المزاد.
Abstract
Upon completion of the preparatory procedures for auctioning seized properties and the settling of the litigations that may result from the seizure, the selling of the seized properties takes place at a specified time and place. The sale procedures end by naming the bidder who offers the highest price. However, the highest bid does not mean the winning bid. Rather, it is one of a series of auction procedures through which the judge decides which of the bids is successful and, building on that, decides to end the auction and delivers the successful bid decision, accordingly.
A successful bid decision is made by the judge having the competent authority, and by which the successful bidder will have rights and commitments.
Building on the above, this paper is divided into two main sections. Whereas the first section discusses the legal classification of successful bid judgments, the second section sheds some light on the effects resulting from such a judgment.
Keywords
successful bid decision, selling real-estate properties, non-advertised properties, advertised properties, the successful bidder’s commitments.
دور لجنة البنود التعسفية في حماية المستهلك الإلكتروني
The Role of the Committee of the Abusive Terms in Protecting the Electronic Consumer
- Volume 1
- Numéro 2
- Pages 49-56
مـلخـص:
من المعروف أن المستهلك المتعاقد إلكترونيا يخضع لعدة شروط أو بنود معدة مسبقا من طرف المورد الإلكتروني، و ما على المستهلك الإلكتروني إلا قبولها أو رفضها كاملة باعتباره الطرف الضعيف في العلاقة التعاقدية، و تتجسد غالبا هذه الشروط في بنود تعسفية سواء أكانت هذه الأخيرة موضوعة بلغة يفهمها المستهلك أو يجهلها.
لقد تدخل المشرع الجزائري من أجل تكريس حماية المستهلك من الشروط التعسفية، فأنشأ لجنة البنود التعسفية بموجب المرسوم التنفيذي رقم 06/306 المؤرخ في 10 سبتمبر 2006 الذي يحدد العناصر الأساسية للعقود المبرمة بين الأعوان الاقتصاديين و المستهلكين و البنود التي تعتبر تعسفية، حيث تقوم هذه اللجنة بعملية البحث عن أي بند أو شرط تعسفي و الذي يؤدي إلى إخلال التوازن العقدي بين المستهلك و المورد الإلكترونيين، و هذا ما سنحاول تبيانه من خلال هذه الورقة البحثية، حيث نسعى إلى تحديد كل من تنظيم هذه اللجنة و قواعد سيرها و مدى فعاليتها في حماية المستهلك المتعاقد إلكترونيا باعتبارها هيئة استشارية لا تحمل أي طابع ردعي في مواجهة المورد الإلكتروني.
إن وجود مثل هذه اللجان يهدف إلى اقتراح حذف أو تعديل الشروط التعسفية التي تحدث اختلالا في توازن العلاقة بين المتعاقدين، كما أنها تعمل على مساعدة الأطراف الأخرى الفاعلة في مجال حماية المستهلك عن طريق تقديم لها الآراء و الاقتراحات المناسبة.
الكلمات المفتاحية: حماية؛ مستهلك؛ مورد إلكتروني؛ شروط التعسفية؛عقود التجارة الإلكترونية.
Abstract
It is known that the consumer electronically contracting is subject to several conditions or terms prepared in advance by the electronic supplier, and the electronic consumer only has to accept or reject them completely as he is the weak party in the contractual relationship and these conditions are often embodied in abusive terms, whether the latter are expressed in a language that the consumer understands or ignores.
The Algerian legislator has intervened in order to enshrine the consumer’s protection from abusive conditions. It established the committee of abusive terms according to the executive decree No. 306/06 of September 10, 2006, which defines the basic elements of contracts concluded between economic agents and consumers and the terms considered to be abusive. This committee searches for any abusive term or condition that leads to a breach of the contractual balance between the consumer and the electronic supplier, and this is what we will try to clarify through this research paper, as we seek to define both the organization of this committee and its rules of operation and the extent of its effectiveness in protecting the contracting consumer electronically as an advisory body that does not bear any deterrent character against the electronic resource.
The existence of such committees aims at proposing the removal or modification of the abusive conditions that cause an imbalance in the relationship between the contracting parties. They also work to help other parties active in the field of consumer protection by providing them with appropriate opinions and suggestions.
Keywords:
protection,consumer, electronic resource ,arbitrary conditions , e-commerce contracts
التوقيع الإلكتروني آلية تشجيع المعاملات الإلكترونية في التشريع الجزائري
Electronic signature mechanism for promoting electronic transactions in Algerian legislation
- Volume 1
- Numéro 2
- Pages 7-17
مـلخـص:
فرضت التكنولوجيا الحديثة فكرة التوقيع الإلكتروني وكانت بداية ظهوره مع إنتشار البطاقة المصرفية في التعامل، خاصة مع تطور شبكة الأنترنت وإعتمادها في جميع المعاملات الإنسانية ، إلاّ أنه لا يمكن الحديث عن المعاملات الإلكترونية دون الحديث عن الثقة والأمان الواجب توفرها لهذه المعاملات وهو ما يفعله التوقيع الإلكتروني، لذلك جاءت إشكالية دراستنا حول كيفية تفعيل دور التوقيع الإلكتروني في المعاملات الإلكترونية وأهم السبل لحمايته، بإعتماد المنهج الوصفي والتحليلي من خلال الخلفية النظرية لمفاهيم التوقيع الإلكتروني و الطرق والأساليب المبتكرة للتوقيع وتحليل عناصر شروط التوقيع الإلكتروني وحجيته في المعاملات وإبراء الذمم.
كما خلصت الدراسة بنتيجة إن التحول من التعاملات التقليدية المعتمدة على الأوراق إلى التعاملات الإلكترونية التي تعتمد على الرقمنة يقتضي وجود آلية تقنية تتوافق مع التطورات التكنولوجية وهو ما توفره تقنية التوقيع الإلكتروني كآلية حماية فعالة من شأنها أن تساهم في تشجيع أكثر التعاقد الإلكتروني
الكلمات المفتاحية: توقيع إلكتروني؛ طرق توقيع إلكتروني؛ حجته في التجارة الإلكترونية.
Abstract
Modern technology has imposed the idea of an electronic signature, and it began with the proliferation of a bank card in dealing, especially with the evolution of the Internet and its adoption in all human transactions. However, it is not possible to talk about electronic transactions without talking about the confidence and security that must be provided for such transactions, which the electronic signature does
The problem of our study on how to activate the role of electronic signature in electronic transactions and the most important means of protecting it was therefore the adoption of a descriptive and analytical approach through the theoretical background of electronic signature concepts, innovative methods and methods of signature, analysis of the elements of electronic signature requirements and validity in transactions, and discharge.
The study also concluded that, as a result of the shift from traditional paper-based to digitization-based electronic transactions, a technical mechanism compatible with technological developments is required, as provided by the electronic signature technique as an effective protection mechanism that would contribute to the promotion of more electronic contracting
Keywords: Electronic signature; Electronic signature methods; His argument is in electronic commerce.
حماية المستهلك من الإشهار المضلل للعلامة التجارية خلال التعاقد الالكتروني
Consumer protection of misleading trade mark during electronic contract
- Volume 1
- Numéro 2
- Pages 40-48
مـلخـص:
تعد العلامة التجارية أحد أهم عناصر الملكية الصناعية وأكثرها تأثيرا على المستهلك، فهي الأداة التي يميز بها العون الاقتصادي المنتج عن المنتجات الأخرى، كما تعد أداة لإعلان المستهلك من جهة أخرى.
لكن قد يتعمد العون الاقتصادي لتضليل المستهلكين عن طريق الترويج لسلع تحمل علامات مقلدة أو سلع مغشوشة تحمل علامات أصلية أثناء التعاقد الالكتروني ، هذا ما اضطر المشرع الجزائري الى سن قوانين لحماية العلامة التجارية وحماية المستهلك خلال التعاقد الالكتروني الا أن هذه القوانين لا تواكب التطور الحاصل، بل ولا توفر الحماية اللازمة للعلامة في البيئة التقليدية فكيف في بيئة افتراضية.
الكلمات المفتاحية:
العلامة؛ المستهلك؛ التعاقد الالكتروني؛ الإشهار المضلل؛ ملكية صناعية.
Abstract
The trademark is one of the most important and most influential industrial property elements.
However, economic assistance may be deliberately to promote consumers to promote false markers or false items with original signs during electronic contract, which forcing the Algerian legislator to enact laws to protect the brand and protect the consumer during an electronic contract, but these laws do not keep pace with the evolution, but not Provide protection for the mark in the traditional environment, so how in a virtual vironmentobjective
Keywords:
Mark ; Consumer; Electronic contract; Deceptive publicity; Industrial property